Vakantie dagboek.
14/08
2007Vakantie dagboek.
Deze keer met zijn drieen, in een sedan.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een mooie Estate, maar tot op heden nog niet echt Dé Estate gevonden. Een mooie test was of we überhaupt wel op vakantie konden met een Sedan, want eigenlijk geloofde ik er niets van dat je én lekker comfortabel zit én alles bij je hebt wat je nodig hebt.
Enfin, twee grote weekendtassen vol met kleding van mij en mijn vriendin en daarna een hele rij met onderdelen van de kinderwagen, wipstoeltje, mand (ja riet, dus niet vervormbaar!) met speeltjes, eten voor onderweg, en allemaal klein grut wat voor ons gedrieer confort mee naar Frankrijk moet.
Nu hadden we gelukkig een vast onderkomen, dus hoefde er én geen tent mee, maar ik hoefde hem dus ook niet op te zetten, dat was wel weer lekker.
Enfin, Alles zit erin, maxi-cosi netjes in het midden, tegen de rijrichting in (voor het gemak de middenarmsteun verwijderd omdat dat de ligpositie voor mijn 3 maanden oude meisje beter zou zijn, allemaal prima. (dat is trouwens een aanrader, past precies, ook qua gordel, beugel zit precies tegen de rugleuning volgens voorschrift)
Kofferklep dicht, we kunnen.
En toen moest ik ineens aan Youp van het Hek denken: "Herman, vergeet jij deze niet" (nog aankomend met een grote koffer en ook echt JIJ, alsof het zijn schuld was........
Zo ook met een beautycase. Great, die kun je ook niet effe lekker ergens tussenproppen.
Alles netjes ingepakt, moet dát ding er weer tussen.
Ook dat is uiteindelijk goed gekomen en we gingen op ons gemakje naar het zuiden.
Achterbank volledig bezet, door mijn vriendin, de maxi-cosi en 3 van die grote canvas-boodschappentassen.
De beide voorstoelen helemaal leeg, ja, ik, als bestuurder.
Sjee......toch nog best wat ruimte in een Sedan.
Probleemloos in twee dagen naar Millau, 1100 kilometer verderop waar we prima weer gehad hebben. Eén dag regen, de rest in iedergeval droog, en meestel strak blauw. Zo hoort het.
Maarja, ik dacht al, de een een boek lezend, de ander 20 uur per dag slapend, kan ik me best nuttig maken, en naast grasmaaien en fruitbomen snoeien (geweldig!) waar nodig heb ik dus een hele berg test-stekers zitten solderen. 20 stuks, dus daar kan ik even mee vooruit. Vier standen tester deze keer.
Daarnaast ook een tweetal testdraden voor de PRV-V6 en een testdraad voor een Saab 900, die daar in de loop van de week zou arriveren.
Dat deed ie ook. Met drie lege jerrycans olie achterin, zwaar rokend, stinkend en hyperventilerend kwam hij tot stilstand op de oprit. Als het een hond geweest was, met de tong op de grond, à la Goofy.
Voordat mijn pa van huis ging, lekte het blok olie (ong 1 liter per 350 kms), dus is ie naar de garage geweest. Daar constateerde ze dat de koppakking eruit lag (of in ieder geval lekte) en dat dat vervangen moest worden en de kop gevlakt. Mijn pa wilde 4 dagen later weg en had weinig opties en heeft hem laten maken. Bij ophalen zei een van de monteurs dat ze inderdaad wel iets hadden gevonden.
Nadat mijn pa 350 euro aftikte, lekte het blok 1 liter olie op de 200 kilometer.
En of de kop eraf geweest is, blijft een raadsel, want dat kan volgens mij echt niet zonder verwijderen van koelslangen en één ding is zeker, die zijn niet losgeweest
Maarja, een Saab garage in Frankrijk, vind je niet zomaar.
De volgende dag hebben we dus het blok even geinspecteerd, bleek de klepdekselpakking te lekken gelijk een zeef (want ja, vloeibare pakking houdt niet op een oliefilm en als je dat dus bij het aanbrengen niet even schoonmaakt....tsss, daarnaast, hoort het er volgens Haynes gewoon ook niet tussen.) Ze hadden de hele pakking ingesmeerd met vloeibare prut, niet uit laten harden en zo meegegeven. Er hoort een rubber tussen, gegarandeerd lekvrij. Dit hebben we herstelt en sindsdien ziet de kofferbak er een stuk opgeruimder uit, zonder lege jerrycans.
Ik kan mezelf zo goed vermaken......
Verder had hij nog wat electronische problemen met de auto, zoals ramen en CV, die door de garage niet meer te maken waren (dat vind ik altijd boeiend...) en dat was na een uurtje ook weer gefixt. Contactspray was hier het toverwoord. Geen zin trouwens ook, maar dan aan het adres van de garage.
Dit jaar geen klussen aan mijn eigen auto, die heeft het prima gedaan, de volle 2800 kilometer, nou ja, op 6 kilometer na dan, de berg op, op Frans gas, 6 kilometer lang, 6% helling. Dat lukte niet met 120 in zijn 4 of 5.
Op de terugweg zelfs mijn broer nog meegenomen, met bagage en dat ging ook prima, qua ruimte, echt een geweldige auto.
Ik ben nog steeds op zoek, maar ik zal echt met veel pijn in mijn hart deze Ruby Red metallic Sedan van de hand doen.......
Tsjesis, wat zijn het toch lekkere reisauto's.
Ik kan niet wachten tot kerst, dan gaan we weer.