Van servopomp naar tussenrol tot achterste krukaskeerring
Van servopomp naar tussenrol tot achterste krukaskeerring
Vanwege turboachtige bijgeluiden is afgelopen week de
servopomp vervangen van de groene. Ik had een gebruikte (€ 75,--) op de kop
weten te tikken die er nog als nieuw uitzag. Na montage even proberen. De pomp
werkte prima. Alleen toen bleek ook dat de oude pomp ook nog prima werkt, want
het bijgeluid was er nog net zo. Na enige speur- en denkwerk, de tussenrol eraf
gehaald. Hiervan bleek het lager behoorlijke bijgeluiden te produceren. Met
speciaal vet is de tussenrol gesmeerd. Het geluid is nu helemaal weg. Maar een
nieuwe heb ik al wel besteld. Dat wordt het volgende klusje. Ik ben Bouke Maas veel
dank verschuldigd voor het betere schroef- en sleutel- en denkwerk. Het was een
gezellig mini sleuteldagje in Nijmegen.
Bij het wegrijden viel het hem en mij op dat de achterkant van
de auto vet geslagen was. Onderweg naar huis heb ik zitten prakkiseren wat daar
de oorzaak van zou kunnen zijn. Thuis maar eens de olie gepeild en toen bleek
dat het niveau het onderste puntje van de peilstok bereikt had. Waar ik al bang
voor was bleek vrijdag en gisteren toen de auto op de brug stond. Bij het vliegwielhuis
hingen een paar druppels olie, afkomstig van de achterste krukaskeerring. Meteen maar even de carterontluchting gecontroleerd. Die is open. De keerring
wordt volgende week maandag bij mijn garage vervangen. Dan kan ik intussen
de tussenrol en het filter in de automaat vervangen en de bak flushen. Daarna
hoop ik weer even van alles af te zijn.