Rem systeem ontluchten/remblokken vervangen
Rem systeem ontluchten/remblokken vervangen
Als redelijk ervaren doe-het-zelver heb ik voor beginnende of minder ervaren doe-het-zelvers de volgende tip bij het ontluchten van het remsysteem en het op druk brengen van het remsysteem na het vervangen van remblokken.
Mijn ervaring is dat zeker bij wat oudere auto's in het verleden de remvloeistof niet altijd tijdig is vervangen. Daardoor kan het remsysteem dermate vervuild zijn geraakt, dat in de hoofdremcilinder een stootring ontstaat van aangekoekt vuil. In het gebruik zal de rubberring (afdichting) van de zuiger van de hoofdremcilinder nooit over de vuilafzetting heen komen.
Zowel bij het ontluchten van de remleidingen, als bij het op druk brengen na vervanging van de remblokken, kan de rubberring van de hoofdremcilinder bij het intrappen van het rempedaal wel over de vuilafzetting heen komen. De rubberring kan daardoor dusdanig beschadigd raken dat revisie van de hoofdremcilinder onvermijdelijk is.
Dit is te voorkomen door het rempedaal na deze werkzaamheden heel voorzichtig en vooral niet te ver in te trappen.
Voor het ontluchten heb ik een "Easy bleed" (kost rond de € 25,--) aangeschaft.
Dit is een plastic fles met daarin (nieuwe) remvloeistof met twee slangen aan de dop. Aan de ene slang zit een dop die luchtdicht op het reservoir wordt aangesloten. De andere slang wordt op het ventiel van het reservewiel of linkervoorband aangesloten (Een easy bleed is ook wel zelf te maken). Bij het losdraaien van de ontluchtingsnippels (tijdig vooraf inspuiten met kruipolie en met hamer voorzichtig los tikken i.p.v. met kracht losdraaien) wordt de remvloeistof door de luchtdruk uit de band door het systeem geperst.
Vervolgens kan remklauw voor remklauw worden ontlucht. Volgorde: rechtsachter, linksachter, rechtsvoor en linksvoor. Let er wel op dat de fles met remvloeistof regelmatig moet worden bijgevuld.
Als een remleiding moet worden losgehaald, trap ik vooraf het rempedaal in en blokkeer deze. Daardoor blijft de toevoer van remvloeistof uit het reservoir afgesloten en kan dus niet alle remvloeistof uit het reservoir lopen.
Gerard