Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Interieur/hemel 740 sedan met schuifdak wisselen

hemel 740 sedan met schuifdak wisselen

hemel 740 sedan met schuifdak wisselen

- Ingediend door fflunche , op 27 jul 2016 - Geen reacties -
Forum: 
Interieur

Soms kan je je beter niet teveel inlezen voor een klus, Lezen wat anderen hierover getypt hebben om goed voorbereid met deze klus aan de gang te gaan liet mij toch met vraagtekens achter.
Maar ja. ik type nu ook wat en dat lezen anderen weer van te voren. Ik las diverse benaderingen.
De hemel moet er via de rechtervoordeur uit. Via de linker achterdeur, Rechter achterdeur ook ergens gelezen. Wat is waar ?
Alleen de rechter stoel hoeft eruit. Of juist alle zittingen inclusief achterbank en leuning. Wat is waar ?
Verhalen waardoor je de indruk krijgt dat het eenvoudig is of juist een job from Hell.. Wat is waar ?
Weet je wat ? ik begin gewoon. Kom er vanzelf achter onder het motto "de praktijk is de beste leermeester"
Hieronder datgene wat ik las her en der in combinatie met mijn eigen ervaringen uitgewerkt in een hopelijk compleet verhaal.

Ondertussen ben ik erachter wat gedemonteerd moet worden, Het is een hele lijst maar doe het maar . Het kan misschien met minder maar dan ga je zitten klungelen wat uiteindelijk meer tijd kost dan deze zaken demonteren. Weet ik ondertussen.

In willekeurige volgorde:
-zonnekleppen
-spiegel
-de binnenverlichting

in volgorde deze twee zaken
-slinger van het schuifdak
-de afdekplaat onder de slinger

in volgorde deze drie zaken
-de uitstaphandgrepen, aan bestuurderszijde de afdekplaatjes.
-de plafondlijsten links en rechts en
-het plastic bij de A stijl

En ook in volgorde
-de rugleuning
-de hoofdsteunen achter
-de hoedenplank
-de plastic delen met de gordeldoorvoeren links en rechts van de hoedenplank
-het plastic bij de C stijl, bovenste gordelbevestiging losmaken.
tot zover vrij logisch en in het werk ook duidelijk vast te stellen.

Maar dan.. Hemel los maar hoe komt die de auto uit en ook nog intact ingeval je deze gaat herbekleden ?
Wat moet allemaal aan de kant ?
Niet minder want dan lukt het niet of het lukt maar dan is je hemelplaat gebroken.
Meer hoeft niet omdat het geen zin heeft.

In willekeurige volgorde:

-voorstoelen
-achterbank zitting, vml hierboven al gedaan bij verwjderen rugleuning van de achterbank.
-middenconsole, niet dat gedeelte waar de radio inzit, Het gedeelte rondom de handrem en middenarmsteum.
-het stuur
-de ruitenwisserhendel

Hoe moet de hemel eruit of erin ?

Niet rechtsvoor of rechtsachter. dwz het schijnt te kunnen maar ik vind het niet de meest logische routes.
Rechtervoorportier niet omdat die tegen "de keer" open gaat ten opzichte van de hemel die er uit of erin moet
En rechterachterdeur niet omdat dan je stuurkolom en tellerbak in de weg gaan zitten aan de linkerzijde van de hemel
Linkervoorporrtier hebben we het niet eens over lijkt mij.

Ik beschrijf het "erin scenario"

Beklede zijde naar de rechterzijde van de auto gekeerd
Via linkerachterportier hemel insteken, gaat maar op een manier. Wijst zichzelf
De linkervoorhoek moet nu voor de middenconsole langs richting bovenkant dashboard. Omhoog dus. Met kleine beweginkjes.
Ondertussen aan de achterzijde de hemel steeds iets meer in de lengterichting van de auto draaien totdat de linkerachterhoek voorbij de C stijl is en dus de gehele hemel in de auto is beland.
Dat is het plan en het lukt. Zorg ervoor dat je met minimaal twee mensen bent en met een open dak wellicht met drie zelfs

Tip
Een 940 hemel past ook maar leg die eerst onder de oude hemel op een grote tafel , Dan zie je dat de 940 hemel te groot is voor in een 740
Op maat maken dus. Dan gaat goed met een grote scherpe schaar. Aan de achterkant is het ca 1,5 cm wat eraf moet.
De hemel van een 940 loopt aan de achterkant heel licht gebogen. Bij de 740 is dat recht
Ook links en rechts aan de zijkanten ter hoogte van de achterzijde moet wat afgeknipt. Maar met de truc door de hemels op elkaar te leggen is dit eenvoudig
Erachter komen dat een 940 hemel eigenlijk te groot is wil je niet nadat je deze al in de auto gewurmd hebt. Ik spreek uit ervaring ondertussen

Boel verder weer opbouwen in omgekeerde volgorde, dat spreekt voor zich.

Tot zover mijn praktijk maar wellicht de theorie voor wie dit nog gaat doen. En onthoud bij deze klus het aloude gezegde...
"in theorie is er geen verschil tussen praktijk en theorie maar in de praktijk wel " ook al heb ik getracht dat verschil zo klein mogelijk te maken,

Dus tips trucs en aanvullingen welkom natuurlijk voor wie deze klus nog eens gaat doen.

Succes

-

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Lecram
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.