Kabelboom stekker B230F vervangen
Kabelboom stekker B230F vervangen
Nadat ik afgelopen zomer de complete motorkabelboom al had vervangen van "Blue Monday" (met dank aan de nieuwe kabelboom van Elbert Bos), was nu de andere kabelboom aan de beurt (starten), om dat ook daarvan de bedrading afbrokkelde en de stekker gammel is geworden na 36 jaar. Omdat Volvo in de jaren '85-'87 uit milieu overwegingen afbreekbare isolatie gebruikt heeft, brokkelt de isolatie vd kabelbomen af waardoor koperdraden bloot komen te liggen met allerlei vreemde elektronische storingen tot gevolg. Nu had mijn 740 uit 1986 nog een gammele oude stekker nabij het vaatje vd stuurbekrachtiging (zie: foto 5), waardoor de auto soms geen kik gaf met starten (maar vaak wel meteen startte). Even morrelen aan die stekker en hij startte dan weer. Omdat onze jongste zoon, die net in bezit van zijn rijbewijs is, de 740 ook vaak gebruikt werd het tijd om de boel daar ook te vernieuwen. Elbert heeft voor mij een contrastekker met bekabeling gemaakt. Vervangen is gewoon de juiste kleur aan de juiste kleur maken: Oude kabelboom die vanaf het stuur via het schutbord het motorcompartiment inkomt doorgeknipt en met de meegeleverde kabelverbinders oud aan nieuw bevestigd. Werkt zeker net zo goed als solderen volgens Elbert. Vervolgens krimpkous over de verloofdes en de rest goed waterdicht gemaakt mbt isolatietape en huls/krimpkous. Dit kan weer 36 jaar mee.
Leuk klusje en de auto start nu nog vlotter dan voorheen (nu direct na 1 tik vd sleutel).
groet,
Pascal