OL-VO-740 de tweede.
29/01
2015OL-VO-740 de tweede.
Hallo Zweedse bricks liefhebbers,
Ik ben er ook zo eentje die verslaafd is aan de 700/900 serie´s. De donkergrijze 740 sedan uit 1988 die ik twee en een half jaar gereden heb met alle plezier is verkocht. Een jonge dame net uitgestudeerd was met haar vader samen op zoek naar een 700 serie sedan uitvoering. Samen hadden ze de wagen proefgereden en door de onderhoud verleden en keurige staat van de wagen was de deal snel gesloten. Beide partijen tevreden.
We hebben al een late 940 estate uit 1998 met LPG-Vialle tankinstallatie die zijn werk als dagelijkse werkpaard uitstekend volbrengd. Doordat we gezinsuitbereiding hebben gekregen door een mooie Hollandse Herder te mogen adopteren was de idee voor een tweede estate snel besloten.
Heb een opknapper gekocht van een dame uit de stad Oldenburg. Een Volvo 740 estate uit 1991 met B200F motor. Tussen neus, over smaak valt niet te twisten. Ik vind het een mooie bescheiden neus. Ze had geen vertrouwen meer in de wagen en wilde niet meer infesteren! Geinfesteerd had ze om de wagen weer door de Duitse TÜV te krijgen. De reden van verkoop was, haar garage kon de toerental onrustigdraaien van de motor niet in order krijgen!
Dit hield me niet ervan af om de wagen niet tekopen. Het was ook een goed argument om de vraagprijs te drukken.
Heb de wagen naar de lokale Volvo/Saab specialist gebracht. De monteur rijd zelf een prachtige 240 estate. Een maal de wagen aan de stekkers en de reden van de brandelampje labdasonde proberen uittelezen. Conclusie verstopte ververroeste brandstoffilter, ontluchtings ventiel leiding demonteerd. En de luchtmassameter defect. Deze onderdelen hebben ze vervangen en de B200F draaide weer mooi rond 600 toeren. Dat was voorheen een schommeling van 500/1500 toeren.
Ik was toen zo tevreden met het resultaat dat ik de opdracht gaf om ook maar de volgende onderdelen te vervangen preventief. Distributieriem, de twee v-snaren, nieuwe lucht en oliefilter, olie, ontstekingkabels, bougies, verdelerkap was al vervangen. De wagen zingtweer over de weg.
De remmen en uitlaat had de dame al voor de TÜV laten doen.
Op mijn wenslijst staat een honderek en dan is onze tweede OL-VO-740 naar alle tevredenheid een mooie honde-taxi voor onze Lotte :-). Een tweede hands voorbumper heb ik via het internet in Berlijn besteld. De bumper is ongelakt, dus moet nog gespoten worden. De wagen heeft nu 2 jaar TÜV . Wegenbelasting kost in Duitsland voor dit model met 2 liter motor 147,- euro per jaar.
Een paar foto´s van de wagen voor de verkoop, dus de staat waar ik de wagen heb gekocht!
Met vriendelijke groet,
Roelof Ensing.