Alweer één jaar in mijn bezit
19/02
2016Alweer één jaar in mijn bezit
Alweer twee jaar in mijn bezit en weer 16.000 km verder; nu 244.000 km.
Van de plannen die ik vorig jaar had, is niets terecht gekomen.
Maar wat wel is gebeurd is dat er een dikke bladveer er onder gekomen is. Daar was en ben ik nog steeds erg blij mee. Met dank aan Henk.
Het andere belangrijke item is dat nu ALLE rubbers van de voortrein vervangen zijn. Was hoog nodig.
Ook heb ik meteen nieuwe (Monroe) schokdempers voor gemonteerd. Deze zijn best goed maar wel een beetje slap. Op sommige wegen wil de auto ietsje deinen aan de voorzijde. Ik heb wel tweedehands veerpoten compleet kunnen scoren (Auto Rima) maar daar wacht ik nog even mee.
Ook onlangs pech gehad met een lekke band (RV) die vrij nieuw was. Omdat ik 100 meter gereden heb met een volledig platte band, was dat eind band. Dan toch maar twee nieuwe banden gekocht en de LV verhuisd naar de reserve zodat de oude reserveband eindelijk met pensioen mocht (na 19 jaar !!!).
Plannen voor de toekomst:
- Ja, alle klauwen, remschijven en remblokken vervangen. LA blijft nl. slepen en de remschijven voor zijn op. Bovendien heb ik geen zin om alles stukjes bij beetje te doen.
- En ook de rubbers van de stabilisatorstang achter vervangen. Is hoog nodig.
Alweer één jaar in mijn bezit en 14.000 km verder; nu 228.000 km.
Er is in deze periode wel e.e.a. gebeurd.
Er waren door een eerdere eigenaar te kleine zomerbanden gemonteerd. 205/50-16. Dus onnodig veel toeren - ik rij nl. op de Tom-Tom snelheid. Het was wel leuk om eens een motorrijder bij het verkeerlicht (even) bij te kunnen houden. Die man wist echt wat hem overkwam. Hij keek in ieder geval heel verbaasd. Toch maar andere banden gemonteerd. Nu 205/60-16. Nu is de afwijking van mijn snelheidsmeter slecht 2 km/uur. En het toerental is redelijk gezakt.
Toen eerst een trekhaak van een 940 opgehaald bij Auto Rima. Deze gestraald, epoxy gecoat en van binnen eerst in de gekookte lijnolie en na drie weken in de tectyl. Een nieuwe 13 polige setje van een jonger model gehaald bij de Volvo dealer. Er moest wel een nieuw gat gemaakt worden in de bodem, maar het is mooi en netjes gelukt. Ook moest er een relais toegevoegd worden omdat de geschakelde stroomdraad te dun was. Het relais gevoed vanuit de permanente stroomdraad.
Omdat ie aan de achterzijde toch doorgezakt was, eerst maar nieuwe nivomats eronder. Hielp dus niet. Ze werken wel maar kunnen de auto niet omhoog torsen.
Op de Klassiek beurs in Rosmalen, eerst een set nieuwe V90 rubbermaten gescoord (bij mij hard nodig) en daar ook Henk Huisman uitgebreid gesproken. En......... die had nog wel een veer liggen. En dus naar het Noorden getoogd en samen hebben wij die dikkere veer er onder gezet. Wat staat ie nu mooi recht !!!!
Intussen ook een mooie SC-805 gescoord. Van die nieuwerwetse radio's kan ik geen chocola van bakken (5 knopen voor 27 functies!).
En van de week heb ik bij de dealer twee nieuwe gasveren gekocht voor de motorkap. Was hard nodig, zeker bij koudere temperaturen.
Plannen voor de toekomst?
- Ja, koplampen ruitenwisser plaatsen. Die waren door een vroegere eigenaar verwijderd. Ik heb al een keer moeten stoppen om de koplampen schoon te maken omdat ik niets meer zag.
- Alle lampjes in het dashboard en radio vervangen.
- Ik zit ook over te denken om een HHO installatie te (laten) plaatsen ( http://www.hho-plus.com/hho-nl ).