witte rook, enig koelvloeistof verlies...[edit] oorzaak waarschijnlijk gevonden
witte rook, enig koelvloeistof verlies...[edit] oorzaak waarschijnlijk gevonden
bij mijn 740 estate (B230F, lpg, 1990) viel me vandaag op dat het koelwater (dat met koude motor altijd tegen de max stond) ineens tussen MIN en MAX in stond. Bovendien heb ik (ook na een stuk snelweg) witte rook uit de uitlaat. Gee enorm rookgordijn, maar wel wit/grijze rook van een wat groter formaat daneen pluim van 20 cm. Wat op het forum rondgelezen, en gezocht op 'witte rook' en 'koelvloeistof verlies'.
Bovendien vallen de prestaties van mijn 740 me ietwat tegen. Nu begrijp ik dat het geen strepentrekker is op LPG met een ongeblazen B230F, maar bij mijn vorige B230F (eveneens LPG) was ik gewend dat er een duidelijk verschil was tussen halfgas en plankgas, wat felheid van de motor betreft. Dat verschil merk ik nu niet. Verschil tussen halfgas en plankgas op de snelweg zit 'm meer in het geluid. Volgas leidt tot een soort 'keelgeluid', en klinkt daarbij alsof ie lucht tekort komt. Eenmaal op toeren (rond de 2500 a 3000) begint ie dan stevig te trekken, maar het verschil tussen halfgas en plankgas is dan ook minimaal. En tot slot, rond de dop van mijn expansietankje ligt altijd wat koelvloeistof.
Ik ruik geen koelvloeistoflucht onder de motorkap, en de koelvloeistof zelf is ietwat troebel.
Zijn dit symptomen van een doorgeslagen of lekke koppakking?