Vrije slag in gaspedaal
Vrije slag in gaspedaal
Hallo volvisti,
Kort geleden reed m'n vriendin een keer in mijn auto, een 960 2.5 uit 1995. Zij attendeerde me op de toch wel behoorlijk beroerde werking van het gaspedaal. Blijkbaar is het euvel het afgelopen jaar (30.000 km) sluipenderwijs ontstaan, ik had er zelf namelijk nog niet echt erg in. Zoals altijd, wanneer je erop geattendeerd wordt, gaat het irriteren.
Het geval is het volgende. In het gaspedaal zit een behoorlijke "vrije slag". Het pedaal kun je enige centimeters "loos" indrukken alvorens je de weerstand van de met draaien beginnende gasrol gaat voelen en de motor in toeren begint te klimmen. Wanneer je het niet gewend bent, geeft dat een zeer bonkig rijgedrag, omdat je de koppeling automatisch al laat opkomen voordat de motor voldoende op toeren is. Ik merk sinds de melding dat ik onbewust het gaspedaal ter compensatie altijd iets ingedrukt houd, net tegen het einde van de vrije slag. Niet de bedoeling lijkt me.
Het leek mij een een kwesie van een stelschroefje (ben geen techneut, maar leek me logisch). Heb het zwarte kapje, dat over de gasrol zit, losgeschroefd en beide zich daaronder bevindende stelschroefjes een stuk aangdraaid. Op beide kabels zat inderdaad wat speling, hoewel de speling op de kabel die rechtstreeks uit de kabine komt wel meeviel. Het aandraaien van die stelschroefjes verhielp het euvel helaas niet. De vrije slag van het gaspedaal bleef gelijk.
Alvorens ik onnodig vanalles ga slopen, wil ik het graag eens aan jullie voorleggen. Zie ik een stelmogelijkheid over het hoofd? Kan het te maken hebben met het ijzeren stangetje dat de gasrol ook lijkt aan te drijven (geen idee hoe het stangetje heet, maar het zit aan de zijkant van de gasrol op een draaipunt vast)?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Robbert