vraagje na onderzoek niet-werkende zetelverwarming
vraagje na onderzoek niet-werkende zetelverwarming
Ja, ook mijn Volvo heeft de veel voorkomende kwaal: niet-werkende zetelverwarming, zowel bij bestuurder als passagier. Bijgevolg ben ik afgelopen zaterdag aan de slag gegaan uit te zoeken waarom het niet wil werken. Dankzij hulp van Kristof kregen we eindelijk de bestuurderszetel d'eruit. Vervolgens zijn we eerst gaan meten of de voeding wel tot aan de verwarmingselementen kwam, alvorens de zetel uit te kleden. Bleek al snel dat er geen voeding van de rode relais naar de verwarmingselementen ging. Eerste conclusie: relais kapot. Mijn vader neemt hem voor alle zekerheid even mee naar zijn 'labo' om het daar uit te testen, maar low and behold: de relais doet het perfect! Wanneer hij onder spanning komt te staan, hoor je hem klikken en als je de spanning wegneemt, hoor je hem opnieuw klikken. Vreemd. Opnieuw relais ingebouwd in zetelverwarmingscircuit, maar nee, de zetel wil niet opwarmen.
Gelukkig had Kristof nog zo'n rode relais liggen. Ikke die gaan halen en ingbouwd. We starten de zetelverwarming, maar opnieuw lijkt hij niet echt op te warmen. Na testing op 'labo' van mijn pa lijkt ook deze relais het goed te doen. Opnieuw bouwen we Kristofs relais in en nu zie ik bij het inschakelen van de zetelverwarming dat het lichtje op de zetelverwarmingsknop niet brandt. Blijkt de zekering voor de bediening van de zetelverwarming en de elektrische ruiten en dak (zekering 14, dacht ik, zo'n roze, weet ik) was gesprongen!! Dat had ik nog nooit gehad met mijn auto. Gelukkig hadden we nog een reservezekering. Die zekering ingestoken en alles deed het weer.
Wat nu? Opnieuw mijn oude relais ingebouwd en toen merkten we dat wanneer we de knop inschakelen voor de zetelverwarming de relais 'klik' zegt (dus inschakelt), maar reeds na een 2-tal seconden opnieuw 'klik' zegt en dus heel snel uitschakelt!!
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Waarom schakelt die relais zo snel weer uit? Is hij dan toch kapot en die van Kristof ook? Is dat niet wat te toevallig? En, waarom is die zekering dan gesprongen? Het was NIET die grote, zekering van de zetelverwarming zelf, maar dus zo'n kleintje.
Help, bitte!
Bedankt,
Koen
764 GLE 1990