Mijn 740 B230F loopt weer maar nog niet 100%
Mijn 740 B230F loopt weer maar nog niet 100%
Dag Volvo techneuten,
Mijn 740 met +300dkm op de teller loopt weer nadat hij weigerderde te starten.
Met een koude start sloeg hij normaal aan maar sloeg na 10-15 seconden weer af, voordat er gas was gegeven.
Hierna was hij niet weer te starten.
Zekeringen 100% in orde.
Het leek een brandstof probleem. Ik kreeg de brandstof slang niet van de verdeelbuis af geschroefd :-( , dus (zoals in dit forum vermeld) het brandstofpomp relais na gekeken. Dit bleek goed te werken. De auto stond niet bij huis/gagarge en ik kon de brandstof pomp niet hand matig van 12V voorzien.
Hierna heb ik waarschijnlijk een Fout begaan: Ik heb de stekker van de computer los gehaald met het contact AAN. (Ik dat dat de grote stekker het een afdek kap was, het werd al donker...) In de hoop daar de uitlees unit te vinden. met het LEDtje. Ik had fout gelezen en deze zit rechts boven de voorveerpoot. Ik vermoed dat ik toen de PC heb gesloopt. (is dit doodelijk voor de computer?)
Bevindingen: Hij vonkt hevig, met ontkoppelde lucht massa meter loopt hij ook niet. LED uitlezing geeft enkel een continue brandend LED!
Toch maar op slepen! naar een bevriende gagarge. Daar verder zoeken.
De brandstof pomp krijgt geen sigaal (relais werkt wel!?), aansturng van de injectors werkt (los halen en met een LED +/- probe meter, kosten 4,- Euro)
Spanning op pomp gezet (brandstof gutste uit het retour kanaal!) Wil niet starten!! :-(.
2ehands computer en een krukas opnemer (op krukas/bak onder de verdeler) gekocht en vervangen. Brandstof pomp weer normaal aangesloten. Na starten sloeg hij direct aan maar na 10 seconden weer af :-(. Pomp handmaatig 12V gegeven. >> hij loopt weer! Joepie!!
Conclusie: 1.Toch iets mis met het brandstof Relais 2.Waarschijnlijk de computer opgeblazen. 3.Waarschijnlijk opnemer Krukas niet kapot (heb nu een reserve)
Nood oplossing: Een extra draad naar de pomp gelegd en deze via het contactslot (sigarette aansteker) spanning gegeven. De auto start nu en loopt weer prima.
Vragen:
1.De benzine pomp blijft nu continue lopen als het contact aan staat. Is dit een probleem voor de pomp? Of loopt deze toch altijd als de motor loopt.
2. Ik ben bang dat de aansturing naar het relais niet werkt/stoort (ik moet nog een nieuwe relias kopen). Waar moet ik dan zoeken?
Ps, Je leert zo je auto wel kennen na 2 dagen meten.
Bram.