Koplampwisser UPGRADE! Los van de ruitenwisser, Interval en sproeien!
Koplampwisser UPGRADE! Los van de ruitenwisser, Interval en sproeien!
Inspiritatie door Tom (TGTF), een vleugje eigen inbring en onderdeeltjes van een Estate slopert maken een leuke "upgrade".
Waar gaat het over? Nou! Veel 7 series (en 9 series) hebben Koplampwissers! Een leuke uitbreiding, het staat goed, smoelt mooi en werkt leuk.
Wat is nou het vervelende eraan? Ze gaan mee met de "sproeifunctie" van de voorruitenwissers. Zomers als de koplampen onder de zooi zitten (o.a gesplette insecten) willen de koplampwissers er niet al te lekker overheen. Zonde van het mechaniek. In de winter als alles zit vastgevroren en onder de sneeuw zit is het helemaal rampzalig! Tik je per-ongeluk de handel even aan en gelijk blijven de koplampmotortjes de hele dag lang door "brommen" Wel stroom krijgen, maar vastgevroren. Of ze blijven plakken midden op de koplamp...allemaal niet fijn en goed voor het mechaniek.
We willen dit graag anders! We willen de koplampwissers graag LOS aansturen van de voorruitenwisser en de sproeiinstallatie.
En hoe gaan we dit doen? Nou...sinds ik een Sedan heb, bedacht ik me, ik kan de electronica en het relais van een Estate wel pakken en bij mij inbouwen en dit de koplampwissers laten aansturen.
Hartstikke leuk! Hoe gaan we dit doen? Nou!
Als eerst heb je dit nodig:
-Een kabelboom inclusief relaisvoet van de achterruitenwisser uit een Estate voor in de relaisbak.
-GEEL achterruitenwisser relais.
-Hendel voor aan de stuurkolom.
-Ruitenwisserresvoir bak of een extra pompje.
-Wat losse kabel
-Soldeerapparaat, krimkousjes, tape, tie-ripjes en een klein beetje verstand van Electronica (en Volvo)
De benodigdheden:
En dan gaan we nu beginnen:
Eerst ACCU POOL losmaken en radio code onthouden!
Stuur los halen:(Wel goed onthouden hoe die zat!)
Plastic afdekkapjes loshalen
Dan de 2 boutjes die de wisser hendel vasthouden:
De hendel los:
Hendel van zijn stekker losmaken en de hendel ergens bewaren waar je hem terugvind, mocht je hem ooit ineens nodig hebben.
Plastic afdekplaatje rond contactslot loshalen.
Dan de Estate hendel pakken en het extra kabeltje achter het contactslot doormanouvreren naar de andere kant toe:
Estate wisser hendel vastschroeven:
Dan gaan we beginnen met het eruithalen van de relais en zekeringen bak:
Asbak weg:(sjeug, wat een bende)
Aansteker kapje weghalen en schroeven eruit halen
Daar komt ie al!
Dan het blauwe achterruitenwisser relaisvoetje naast het voorruitenwisser relais voetje erin drukken:
(klik!)
Mooi man!
Mooi!
Dan het massa kabeltje (zwart) op de massa rail aansluiten onderop de relaisbak
Dan de + kabel aansluiten (bij mij op nummer 14: Rear Window wiper washer o.i.d) (kijk je eigen zekeringbak)
Dan de stekker die naar de Estate hendel toe moet.
KLIK!
Plastic afdekplaat bij contactslot weer terugzetten
De plasticafdekkapjes weer terug geplaatst:
Stuur dr weer op:
Dan het gedeelte dat naar de achterruitenwisser GING, maar nu naar de koplampwissers toe gaat.
ORANJE = CONSTANTE 12V vanaf zekering 14 (om de wisser naar beginpunt terug te brengen)
BLAUW-GEEl = aansturing vloeistofpompje. (12v+)
WIT-GEEL= aansturing wisser zelf.
Ik had nog een mooi stuk 4 polige draad in zwarte omhulsing van een paar meter lang.
Eraan gesoldeerd:
KLIK!
De kabel naar buiten (motorruimte) toegebracht via de schopplaat en de rubber "tule" in het schutbord.
Dan even het oude tie ripje doorknippen en een nieuwe om de kabels en de bak heen om ook het nieuwe kabelboompje er mooi bij te plakken.
Relaisbak weer teruggebouwd:
En de hele reutemeteut weer dicht:
Dan verder onder de kap:
Hier mijn zwarte kabel met de draadjes vanaf het relais:
In de hoek vind je de 2 stekkertjes die naar de koplampwissers toe gaan:
Kabeltjes doorknippen en dan de kabels vanaf het gele relais eraan solderen:
Klaar!
(voor de 2 witte had ik helaas geen dik genoeg kousje..dan maar tape eromheen)
Nog een kleine uitleg:
De ORANJE kabel van het relais moet aan de 2 gele kabels van de koplampwissers, dit is de "terug naar beginpunt"
De GEEL-WITTE van het relais moet aan de rood-blauwe van de koplampwissertjes.
De BLAUW-GELE moet naar het motortje in het reservoir.
Luchtfilter bak weggehaald:
(Ja, er ligt een bierflesdopje onder..)
EEuuh..een klein beetje verschil in grote van de vloeistofbak..naja, dan maar pompje overzetten:
Hee, 2 pompjes erin:
(ja, er zit roest in het gat..)
Stekkertje voor het extra pompje.
Er een massakabeltje aan gesoldeerd, deze mag gewoon rechtstreeks op de massa rail aan het zijpaneel naast koplamp)
De kabel vanaf het relsis aan de stekker gesoldeerd, de bak teruggeplaatst en de boel aangesloten:
Kloard!
Luchtfilter weer terugbouwen, je troep opruimen en uittesten maar.
Dit is het resultaat:
http://www.youtube.com/watch?v=ve-OGZN1P9s
http://www.youtube.com/watch?v=hxlUpooaAlk
Enkele nootjes:
1*Ik heb mijn uiterste best gedaan om de kabels van de koplampwissers in de relaisbak op te spuren...maar ik kon het NIET vinden, dus maar besloten gewoon een kabel naar de motorruimte toe te trekken.
2* Bij de Diesels zitten de accu en het luchtfilter (en het wisserreservoir) precies omgedraaid tegenover bij een ongeblazen redblock. De redblock MET TURBO hebben dezelfde layout als de Diesels.
De stekkertjes van de wissers zitten aan de bestuurderskant en het wisserreservoir aan de passagierskant..het gevolg houd in dat je dus 1 (een) enkele kabel voor het aansturen van het pompje naar de andere kant moet toetrekken..
3*Mijn wagen is best smerig. Negeer dit.
4* De opvallende kijker heeft gezien dat afentoe mijn OD relais weg is, dit komt omdat ik tegelijkertijd ook aan het knoeien was met de overdrive. Soms werkt het relais niet lekker.
5* Heb je een Estate met koplampwissers...ja, is dat even jammer.
Groetten,
Gerben