Vialle LPI diagnose, tussentijdse uitslag.
Vialle LPI diagnose, tussentijdse uitslag.
Ik had een diagnosekastje besteld, om mijn LPi installatie van Vialle uit te kunnen lezen.
Enfin, duurde nogal, omdat soms een kastje wel te vinden was, maar de software niet, maar bij aankoop van dit kastje, kreeg ik na ontvangst ook een link naar de originele Vialle software, bij de prijs inbegrepen.
Vandaag lag het op de mat, in een dag of 4 vanuit Polen voor 6 euri verzonden.
Wat krijg je voor de afgetikte 69 euro?
Een niet werkende USB verlengkabel (jammer, maar goed, ik heb er zat dus dat is het minste probleem)
Een kastje van 2 dik, en 8 bij 6, met opschrift van de maker.
Een aansluitkabel met 4 mini-AMP-tjes, met een tekeningetje hoe je hem moet aansluiten.
Een gebruiksaanwijzing in het Engels
Een garantiebewijs, met datumstempel en handtekening van de maker
En dus de links naar de software.
Eenmaal geinstalleerd en aangesloten, zie ik met draaiende motor, dit:
De gegevens uitgelezen uit de computer, het type LPE en datum van levering.
Voor de algemene diagnose is er dit overzicht:
Hierin zie je afhankelijk van het type LPE onder andere de gegevens zoals getoond (en bij nieuwere typen kun je met een schuifbalk je LPi pomp ipv op 500 RPM op 1000 RPM zetten (ik zie het nut niet, behalve de test of dat wel werkt natuurlijk)
In bovenstaande afbeelding zie je meer informatie toegspitst op de injectoren.
Vreemd vind ik wel, dat ik overal zie, dat mijn benzine injectoren meedraaien, waar ik niet echt iets van begrijp.
Dan is er nog deze, die wel geinig is.
Je ziet bij 12:04:05 dat de installatie stationairlopend van benzine naar gas omschakelt.
Daarnaast kun je maximaal 8 grafieken tonen, te kiezen uit een lijstje van 35 mogelijkheden.
Deze werken afhankelijk van het type LPE
En last but not least kun je vanaf de software de LPI omschakeling doen en een reset uitvoeren van de LPE-EEprom.
Oh, en helemaal als last, ook nog de schema's van de onderstaande LPE's, altijd weer handig....;-)))
De conclusie voorlopig, is dat je niet kunt aanpassen, dus voor diagnose is het prima geschikt (vooropgesteld dat je de gegevens correct kunt interpreteren) en voor wijzigingen heb je een authorisatiecode nodig, waar ik nog naar op zoek ben.
Wordt denk ik dus vervolgd
Wat ik al wel vermoed, is dat de LPE ooit vervangen is, door een type wat niet in mijn auto hoort omdat ik duidelijk 4 injectors heb en de software zegt dat het er maar 2 zijn (zie de eerste afbeelding)