Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)
Dieseltje kietelen, ze wordt echt gemeen snel (foto's van pomp toegevoegd)
Hallo allemaal,
Nadat ik de afgelopen weken vooral aan de auto's van anderen heb gesleuteld, had ik de afgelopen dagen weer eens tijd voor mijn eigen auto. Ik merkte dat ik mijn dieseltje een beetje sloom vond worden en ik ben eens op zoek gegaan naar VW TD-sites om te kijken of ik de auto wat meer pit kon geven. Ja hoor ik heb ze gevonden en het blijkt dat door het e.e.a. aan de pomp te verdraaien en te modificeren je heel wat meer uit de D24 kan halen. Op deze site's worden ongeblazen motoren tot 130 pk opgeschroefd en de geblazen versie's tot 230 (!) Pk. Tja, dat wilde ik wel eens proberen na alle verhalen hier op het forum over LPT's die raceauto's werden.
Als eerste heb ik de olie maar eens vervangen. Dit werd als een voorwaarde genoemd om met dergelijke hoeveelheden pk's te rijden. Ook heb ik het luchtfilter vervangen, de intercooler van binnen en van buiten schoongemaakt, nieuwe radiator erin en alles goed nagelopen (turbo-circuit) op lekjes. Vervolgens heb ik de wastegate afgekoppeld. Ik weet het, is een niet helemaal frisse ingreep, maar als je wilt experimenteren moet je een risico durven nemen.
Vervolgens heb ik de diesel toevoer wat verder open gedraait, de "smokeschroef" aan de bovenkant van de pomp verder open gezet en de boost-fuel ratio aangepast. Dit laatste doe je onder de boost membraam in het "torentje"op de pomp. Als laatste heb ik het inspuitingsmoment verzet van 0.85 naar 1.00. Hierdoor krijgt de grotere hoeveelheid brandstof net wat meer tijd om volledig tot ontbranding te komen.
Verder is het bij de diesels zo dat naarmate het toerental omhoog gaat de hoeveelheid brandstof vanaf +- 2800 toeren naar beneden gaat tot -80% bij 4000 toeren. Dit verhaal wordt geregeld door een stel veren in de pomp. Een voor lage toeren, een voor middenrange en een voor de hele hoge toeren. Door de veer voor de middenrange meer voorspanning te geven blijft de pomp ook brandstof geven naarmate je hoger in de toeren komt. Dit verhaal heb ik nog niet verandert, maar staat zeer zeker op mijn lijstje.
Affin, na een middag aan het prutsen te zijn geweest, ben ik maar eens een stukje gaan rijden. Het resultaat is shocking. Waar mijn dieseltje tot voor kort een auto was die aardig kon trekken en best met het verkeer mee kon komen als je een beetje slim reed, is het nu een serieux snelle auto. Vooral boven de 2500 toeren, waar de turbo erin komt gaat ie als een speer, onherkenbaar. 160 rijden, gas geven en dan nog een duw in je rug krijgen tot de 180. Daarna hobbelt ie door naar de 195, maar de pit is er dan wel uit. Ik denk dat als ik de laatste modificatie ook doe, de auto met gemak 220, 230 moet kunnen halen, als ik kijk hoeveel moeite een Audi A6 moest doen om me bij te houden vanaf 140 tot 175.
Ik ben vanavond maar eens naar Richard (endless quest) gereden voor een wat langere testrit en eens te vragen wat hij er van vond. Hij heeft een stukje meegereden en ook hij was verbaasd hoeveel potentie zo'n diesel heeft (Hij is een gebooste 200 PK Lpt en een 960 gewend).
Helaas lag er toen ik bij hem weg ging een plas koelwater onder de auto........... Ja hoor koelwater verlies door een niet aangedraaide slangeklem. Eenmaal thuis aangekomen voelden de koelwaterslangen van de radiator toch wel verdacht hard aan. Ja hoor, koppakking een beetje door. Ik denk dat de koppakking de ongelimiteerde boost toch niet heeft overleefd. Klopt ook wel nu ik zo het e.e.a. nalees op het internet. Ik heb destijds met het vervangen van mijn kop een gewone koppakking(stom) en geen stalen 3 laags koppakking erin gezet. De gewone koppakkingen kunnen aanzienlijk minder hebben dan de stalen pakkingen. Morgen maar even een nieuwe stalen halen en er tussen zetten. Kan ik meteen de kop van binnen inspecteren en ook de distributie vervangen.
Al met al een leuke ervaring en ik heb weer voldoende inspiratie om van mijn diesel de snelste van de club te maken. Eens kijken of ik de 200 PK + kan halen in combinatie met emissie eisen........ Het komt voor mij nu aan op het fine-tunen van het hele verhaal. Misschien dat ik er nog eens andere verstuivers met een hogere opbrengst in draai, maar voor nu heb ik nog genoeg te doen.
Groetjes Bouke
p.s. Bij deze even de disclaimer: Ik zou wel oppassen om zomaar aan je pomp te gaan draaien, wastegates afkoppelen, etc., als je zelf niet aan diesels kan sleutelen. Als het mis gaat en je moet de auto wegbrengen kon het wel eens een heel kostbaar verhaal worden.......