Brandstofmeter: Zou het zo eenvoudig kunnen zijn?
Brandstofmeter: Zou het zo eenvoudig kunnen zijn?
Hallo Volvisti
Zoals jullie elders hebben kunnen lezen, wil de brandstofmeter die bij de 75 liter tank hoort die ik heb ingebouwd, niet de juiste hoeveelheid brandstof aangeven. De enige reden die ik daarvoor kan verzinnen, is het feit dat de tellerunit gemaakt is voor de andere brandstofmeter (voor de 60 liter tank).
Op de oude meter zitten vier aansluitingen. Drie daarvan in V-vorm en een iets verderop. Op de printplaat van de meter staat bij die vierde aansluiting "sensor". Bij het middelste schroefje (van die andere drie) staat 60-80. Dit is dus het schroefje dat eruit moet, als je de extra tank achter de achterbank hebt liggen.
Op de nieuwe meter zitten drie aansluitingen. Ook deze drie aansluitingen zitten in V-vorm. Op precies dezelfde plek als bij de oude meter. Het woordje "sensor" is me niet opgevallen. Maar de vierde aansluiting die de oude meter heeft, ontbreekt op de nieuwe meter.
Sluit ik de nieuwe meter op de tellerunit aan met drie boutjes, dan staat de wijzer continu op "VOL" (zodra ik de sleutel verdraai). Draai ik het middelste boutje eruit, dan staat de wijzer continu op "LEEG". Het waarschuwingslampje "tank (bijna) leeg" is aan als de wijzer op "LEEG" staat.
Tot zover de feiten. Nu m'n conclusies:
De meter slaat uit en het waarschuwingslampje gaat aan (maar natuurlijk niet tegelijkertijd). De buitenste twee aansluitingen (van de drie) zorgen dus voor massa en 12 Volt. En dat waarschijnlijk ook op de juiste aansluitingen.
De nieuwe meter slaat uit, dus zorgt het middelste schoefje voor 12 Volt. Bij de oude meter zorgde deze 12 Volt aansluiting ervoor, dat de meter ervan uitgaat dat er alleen een 60 liter tank onder de auto hangt en er zich achter de achterbank geen extra tankje bevindt.
Als ik nu op de plek waar vroeger de vierde aansluiting zat, een draadje aanbreng en dit tussen een rubber ringetje (om geen contact te maken met de printplaat) en het boutje voor het middelste contact schroef, zou ik weer een vlottersignaal op m'n meter moeten hebben.
Of dat werkt, zou te testen moeten zijn, door in het linker zijvakje (laadvloer estate) tussen de stekker die naar de pomp/vlotterunit loopt, een weerstand te plaatsen. Vraagje is alleen nog, moet die weerstand parallel over of in serie staan met de vlotterunit? (Om een gedeeltelijk lege tank te simuleren. Ik heb gisteren getankt)
groetjes
Mathy