Vergelijkend warenonderzoek: V70 en V90
Vergelijkend warenonderzoek: V70 en V90
Hallo forummers,
Dit was eerst bedoeld als antwoord op het topic van Johan van Keulen, maar misschien is het wel aardig als nieuw topic. Want er zijn vast veel 700/900-rijders die wel eens nadenken over een nieuwer type...
Een paar maanden geleden heb ik een XC70 gekocht, LPI, 200 PK. De 965 (V90-model, 1996, 2.5l, 24V, ook LPI) toen te koop gezet op Marktplaats, het hoogste bod was 4600 Euro. Zal vast komen door de hoge kilometerstand van 393.00 km, maar ik vond ik veel te weinig voor zo'n superbak.
Dus sinds twee weken rij ik dagelijks weer in de V90 -zo noem ik hem nu maar even- en de vrouw en kinderen in de XC70. De redenen dat de V90 is gebleven:
- de V90 is veel ruimer, bij de XC70 zit je compleet ingebouwd en dat zal bij de V70 niet anders zijn. Het dashboard van de XC is enorm en de ruimte naar voren en opzij is veel minder dan bij de V90. Op de achterbank van de V90 passen drie kinderzitjes, bij de V70 niet.Ook de laadruimte van de V90 is veel groter. Kortom, het is het verschil tussen claustrofobie en heerlijke ruimte...
- de motor: de 2.4 turbo van de XC70 heeft inderdaad veel vermogen, maar het klinkt niet! Licht en opgefokt, alsof je hem elk moment kunt opblazen. Het zal wel niet zo zijn; misschien komt het door de automaat die schakelt bij hogere toerentallen dan je zou doen bij een handbak. Maar de 6-cylinder van de V90 voelt op de een of andere manier veel robuuster en rustiger en heeft nog altijd 170 PK, ook op LPI. En die kilometerstand, wat maakt het uit? Het ergste dat kan gebeuren is een koprevisie, zal wel iets minder simpel zijn dan vroeger bij de 740/940 (zelf eraf halen, laten reviseren en er weer opschroeven), maar dat is het dubbel en dwars waard.
- al het plastic en de electronica maken de XC70 een luxe auto, hij is ook prachtig om te zien, maar de lol is er een beetje af! Al die electronica en luxe, je kunt er zelf niets meer mee. Meldingen over brandstofverbruik, defecte parkeerlichtjes, servicebeurten, wat moet je ermee? Ik heb nog een (P) 1800 ES, en daarbij is het mooi te merken dat alles weer lekker draait als je de kleppen hebt gesteld met de voelermaatjes, de ontsteking op tijd hebt gezet met de stroboscoop en de contactpunten goed hebt afgesteld. En ieder jaar weer probleemloos door de APK. En gelukkig is dat ook nog een beetje zo bij de V90, je hebt er zelf nog wat technisch gevoel bij.
Maar goed, dit soort zaken is sterk persoonsafhankelijk: de een wil het allemaal begrijpen en beinvloeden en de ander brengt de auto naar de garage voor de voorgeschreven beurten, allemaal niets mis mee, maar ik ben wel benieuwd naar de reacties.
Arthur