nieuwe koppeling, wat een verschil!
nieuwe koppeling, wat een verschil!
Vandaag de 740 Estate weer opgehaald bij de garage. Zoals in een ander draadje vermeld ben ik gestrand met een 'hard' koppelingspedaal.
De garage deelde mij keurig de kosten mee, nadat ze de 740 op de brug hadden staan en de schade hadden opgenomen. Wat bleek: het punt waarop de gaffel scharniert was volledig ingesleten. Bovendien was de gaffel zelf versleten. Koppelingsplaat was op zich nog niet slecht.
De garage heeft drukgroep, koppelingsplaat, druklager (allemaal nieuw) en gaffel (sloop) vervangen. En wat een verschil! Niet alleen gaat het koppelingspedaal veel lichter, en is gemakkelijker te doseren, ook zijn er nog andere positieve 'neveneffecten':
Zo had ik altijd last van een hinderlijk trillende versnellingspook (met bijbehorend hinderlijk geluid) als ik bij snelheden boven de 100 km/u het gas losliet. Die trilling is volledig weg!
Verder had ik last van een snerpend geluid, dat afkomstig was 'ergens uit de koppeling', als ik vanuit stilstand in de 1e versnelling optrok, zeg maar bij het moment waarop de koppeling slipt. Dat geluid is weg!
Waar ik me verder over verbaas is dat het toerental bij een bepaalde snelheid ongeveer 150 - 200 tpm lager ligt dan voorheen. Bij 50 km/u in de 4e versnelling (ik hou van laagtoerig rijden) draaide ik 'vroeger' 1500 tpm, nu nog 1300. Bij een snelheid van 120 op de teller draaide ik 2900 tpm in de 5e versnelling, dat zijn er nu nog ca 2700. Bizar, toch? Je zou zeggen dat dat niet uit zou moeten maken.
En tot slot zijn de versnellingen echt merkbaar gemakkelijker (soepeler) 'in te leggen'.
Hoe dan ook, het heeft me een aardige duit gekost (600 euro) maar hij rijdt nu wel weer een stuk lekkerder.