benzinepomp kapot of andere verdachte?
benzinepomp kapot of andere verdachte?
Vandaag heeft mijn auto weer voor een leuk avontuur gezorgd. 2 uur rijden van huis wilde de auto opeens niet meer starten. ANWB erbij gehaald en de man concludeerde dat de benzinepomp niet werkte, doordat hij niets hoorde draaien (ikzelf heb nooit wat horen draaien dus weet niet precies wat hij wilde horen). Omdat ik op lpg rij (simpele verdamper met stappenmotor) heeft hij geprobeerd om op lpg te starten door het relais op de verdamper aan de + te hangen. Dat lukte niet en daarom geprobeerd om de auto te slepen en dan te starten, gelukkig sprong de auto naar lpg en sloeg hij aan, waarna besloten werd om terug te gaan rijden.
Op de terugweg rij ik na 1,5 uur een brug op en ik hoor het relais op de lpg tank omschakelen, shit denk ik. Nu heb ik dat de afgelopen weken vaker gehoord dat tijdens het rijden het relais schakelde, terwijl de lpg schakelaar blijft aangeven dat ik op lpg rij, en wilde ik daar eens mee naar de garage. Deze keer betekende het echter grote ellende, want in tegenstelling tot andere keren waar de auto gewoon op benzine verder reed sloeg hij nu gewoon af, omdat de benzine toevoer niet werkt. En deze keer stond ik op een brug, zonder vluchtstrook (murphy's law). Al uitrollende zag ik aan het eind van de brug een vluchthaventje en die hebben we net gered.
Met een hartslag van 200 weer de ANWB gebeld en deze keer heeft de man geprobeerd om te starten terwijl hij met een grote hamer tegen de onderkant van de benzine tank stond te slaan, wonder boven wonder sloeg de motor na een paar keer proberen aan en wilde eigenlijk meteen weer afslaan. Gelukkig sloeg hij over naar lpg en hebben we een vast draadje van de + naar de verdamper gelegd. Vervolgens heeft hij me bijna naar huis begeleid en werd ik 15 minuten later nog eens door hem gebeld of ik thuis gekomen was, ben zeer prettig verrast door de service.
Ik heb al wat gelezen op het forum en gelezen over drie mogelijke probleem veroorzakers. Een opvoerpomp in de tank (lastig te bereiken vanwege lpg tank), een hoofdpomp onder de bestuurdersstoel bij het brandstoffilter en het brandstofrelais. Ik heb eigenlijk altijd de benzine tank vrij vol, alleen nu zat er nog een liter of 10-15 in denk ik (moet toch voldoende zijn lijkt me) en heb in deze auto nog nooit een gierende pomp gehoord (weet uit ervaring dat je dat hoort voordat het lekker stil wordt).
Zou het logisch zijn dat het brandstofrelais niet goed meer werkt en dat het slaan met de hamer op de tank slechts toevallig werkte of is de opvoerpomp in de tank meer de hoofdverdachte. Iemand een idee?
Zou dit relais ook op een of andere manier een relatie kunnen hebben met het relais op de lpg tank?
Groet,
Mark