Lekkage 740 GLE 1989
Lekkage 740 GLE 1989
Alleerst zal ik mij even voorstellen: Fred van der Vegt en sinds een half jaar eigenaar van een 740 GL Estate uit 89 en lid van de vereniging.
Na aanvankelijk als een vorst te hebben rondgereden en een nadere expertise was het snel gedaan met de euforie. Na op het instrumentenpaneel, uiterst rechts, een listig gecamoufleerd stukje isolatie tape te hebben verwijderd scheen mij een lichtje toe. Als ras optimist ( met periodiek depressieve buien ) troostte ik mij met de gedachte dat t lampje in ieder geval niet stuk was maar echt blij werd ik er niet van. Na te hebben geshopt bij de firma Elferink in Enter ( goeie gasten ! ) was ik een luchtmassameter, stappenmotor rijker en de nodige euros armer. Nog even het luchtfilter,bougies(Brezan), gasklepschakelaar en lambda sonde ( Stomphorst, de Bilt ) te hebben vervangen bewoog en beweegt the grand old lady zich gratieus door het verkeer.Nu ik toch bezig was ontdekte ik een klep bij mijn (bestuurdervoeten) die niet alleen comfortabele koele lucht maar tevens regenwater bij bakken naar binnen liet komen. na de hele plastic toeters en bellen te hebben verwijderd bleek de bodem zijknat en achter/onder de stoel doorgerrot, meteen de bijrijdersplek er ook maar uitgesloopt, lees: gesloopt, want hoe voorzichtig je 't ook doet en niet weet welke " hoek" je moet maken gaat er een hoop onwillekeurig kapot! en jawel ook daar volledig doorgerrot, ditmaal waar je voeten rusten. Ik heb t laten dichtlassen en ben zelf met kit aan de gang gegaan ( wat een geknei met die zwarte meuk! ) maar de lekkage niet geheel kunnen verhelpen. Er lekt nog steeds langs de kabelboom van het linkerportier water naar binnen. Weet iemand daar een remedie voor en/of klopt het dat het hemelwater tussen binnen/buiten spatbord via de draagbalken!? wordt afgevoerd? Ik heb dat in de stromende regen, tot mijn stomme verbazing, moeten constateren.
Tevens zou ik graag willen weten waar de volvo sloop uit Zeist gebleven is. 25 jaar geleden had ik een 144 en kon daar altijd terecht. Zij waren toen hun tijd vooruit want hadden de onderdelen al op schap liggen.Wat ik nog weet is dat ze richting veluwe zijn verhuisd. met vriendelijke groeten Fred van der Vegt