zoektocht 940
zoektocht 940
Hallo allen,
2 jaar geleden was ik nog trotse eigenaar van een 940 sedan (97). Destijds afstand van auto gedaan omdat hij total los was. Mijn vrouw werd vanaf de zijkant (terug voegen) door een vrachtwagen aangereden.
Gelukkig kon zij zonder letsel uit de auto stappen. Het was pijnlijk om afscheid te nemen van de 940, hij verkeerde op dat moment in een zeer goed onderhouden staat. Ik had bijna werkelijk alles vervangen...
Inmiddels rijden we nu bijna 2 jaar in een v70 automaat (2003). Een heerlijke auto die in onderhoud wel kostbaar is. Onderdelen zijn duurder en ik moest een paar keer moeten uitwijken naar de dealer.
Vanwege verhuizing op zoek naar een 2e auto voor het woon werk verkeer, vrij snel besloten om voor een 940 te gaan. Het was wel even nodig om mijn vrouw ervan te overtuigen. Zij rijd liever geen 2 grote auto's, maar liever in een mini of een fiatje 500.
Einde zomer mijn hobby auto, 244 2.3 carburateur (81), verkocht (dood zonde om mee door de pekel te rijden) en nu inmiddels een aantal weken op zoek naar een 940.
Ik denk dat ik 10 tot 12 940'ers bekeken heb. Veel verkeren in slechte staat. Daadwerkelijk maar 1 gezien die in technisch goede staat verkeerd, en daar is gelijk de prijs ook naar, 5000 euro.
Neig er steeds meer naar om er 1 te kopen waarbij ik zelf 'wat' achterstallig onderhoud wil gaan uitvoeren. Dan weet ik in ieder geval wat er aan de auto gebeurd is.
Nou heb ik in Kesteren staat een mooie 940 gezien, https://link.marktplaats.nl/m1215119315, maar hij lekt op overgang kop/motor koelvloeistof en daarbij verbruikt of lekt de auto 800cc olie op 7000 km. Voorzijde blok behoorlijke lekkage te zien.
Motor loopt prachtig, geen probleem carter ventilatie (olievuldop trekt vacuum bij gas geven). Wel een rare plop bij afzetten motor. O ja en geen blauwe of witte pluimen bij starten.
Vind het wel een risico, kop paking en keringen voorzijde is goed te doen, maar als er toch iets anders is...