ook maar even voorstellen
ook maar even voorstellen
Goedenavond.
Ik kom tot de conclusie dat ik me bijna 7 jaar geleden hier aangemeld heb, echter nooit de moeite genomen om aan discussies deel te nemen of lid te worden van de 700 vereniging.
Een jaar of 9 geleden ben ik vanuit NL (Scheemda) met vrouw en hond geëmigreerd naar Duitsland (Weener), vlak over de grens bij Nieuweschans.
Het was altijd al een wens om wat meer ruimte te hebben, met name ook voor wat meer Volvo's.
Ik rijd al jaren Volvo, mijn (groot)ouders vroeger ook. Vele varianten gezien. Amazon, 140, 240, 740 etc.
Ik ben zelf op mijn 18e begonnen met een Datsun Cherry. Al snel volgde echter de eerste Volvo, een 244 GLE. Daarna heb ik ook een tocht door het hele Volvo assortiment gemaakt.
V40 (LPG en Diesel), S40 (2.0D), V50 (2.0D en D5). Toen ik in Duitsland woonde kon het assortiment wat uitgebreid worden, mede door het financieel aantrekkelijker klimaat hier voor het autorijden.
Na de V50 D5 kwam er een V60 D5 AWD, R-design. Een C70 Coupe werd aangeschaft. Ik reed al jaren motorfiets, maar heel weinig kilometers (nog geen 100 km per jaar). Dus besloten om de motorfiets (BMW R1200GS) te verkopen en de C70 in te ruilen.
Er kwam een 2013 C70 D4 AWD Inscription Tourer. Een jaar of 5 geleden een andere hobby auto gekocht. Een 2005 S60R.
Vorig jaar tenslotte heb ik de V60 kunnen verkopen en begin dit jaar is de opvolger, een XC90D5 Inscription geleverd.
Echter mijn verleden begon een beetje te jeuken, de jaren 80/90. De S60R te koop gezet. Dan krijg je echter allerlei figuren die deze S60 te duur vinden (ja, wel als je hem vergelijkt met een normale S60, een S60R is echter - mede vanwege uitvoering en produktie-aantal - verre van een gewone S60.
Begin vorige kwam er dan toch een serieuze koper die de waarde van de S60 wist in te schatten. Als alles goed loopt komt hij hem a.s. woensdag ophalen. Een auto is pas verkocht als de centjes binnen zijn en de sleutels/papieren overhandigd zijn.
Maar - wat dan weer.
Ik heb gekeken naar een 240 (er staat nog een mooie 240 Turbo te koop). Echter 240's zijn net iets roestgevoeliger dan een 7-serie. Een 9-serie is me weer iets te nieuw.
Ik heb zelfs de nieuwe Mazda MX5 overwogen (is zelfs nog niet helemaal uitgesloten). P1800 is eveneens een overweging, alhoewel een goede, roestvrije, technisch goede P1800 redelijk prijzig is.
Blijft over de 7 serie. 740/760/780. En dan zoek ik iets minder doorsnee. Bijvoorbeeld een turbo, GLT 16V etc.
Afgelopen zaterdag even wezen kijken en proefrit gemaakt in een 740GLT 16V. Dat was echt weer wat onthaasten. Een trip down memory lane. Optisch zag de auto er perfect uit. Paar kleine puntjes. De motor liep koud rauw - waarschijnlijk a.g.v. hydraulische klepstoters. Warm was er echter nog een iets jankend geluid. Ik heb al wel horen verluiden dat alle 16V's dit doen. Schijnen de balansassen te zijn. De koppeling pakte vrij laat aan (laatste paar cm). Stellen zal lastig worden met een hydraulisch bediende koppeling. Aan de onderkant wat olielekkage gezien. Allemaal geen onoverkomelijke zaken. De basis was goed, zeer weinig roest. Deuk en krasvrij plaatwerk. Overdrive werkte goed. Mooi interieur (hemeltje vertoonde wat kleine onregelmatigheden). Wel een redelijk basis versie. Geen elektrische ramen, geen airco, geen ABS. Terug naar de basis van het autorijden dus.
Ik heb me voorgenomen om in alle rust een aantal opties tegen het licht te houden. Ik heb geen haast, want haastige spoed is zelden goed. Je zult altijd beleven als je snel toehapt dat er zich binnen korte nog een mooier exemplaar aandient. Suggesties van jullie zijde? - graag. Na woensdag hopelijk meer.
Ik heb een 3-tal foto's van het huidige wagenpark bijgesloten.