Motor loopt te arm tijdens vollast boven 0,3 bar - OPGELOST!
Motor loopt te arm tijdens vollast boven 0,3 bar - OPGELOST!
Dag allemaal,
De motor B230FK houdt in/hapert bij vollast of turbodruk boven 0,3 bar. De auto is compleet standaard, met een lichte drukverhoging tussen 0,3 en 0,8, probleem blijft met beide turbodrukken.
Gewone Volvo 940 op benzine.
Hopende om het probleem op te lossen ben ik bij BTI (Martijn) geweest voor een setje chips en een datalog sessie.
Hierbij komt naar voren dat de motor te arm tijdens vollast ofwel boven 0,3 bar loopt.
Tevens is het euvel van te rijk lopen onder deellast verholpen met een nieuwe benzinedrukregelaar.
Nameten van de brandstofdruk geeft met doorgeschakeld relais (volgens volvo meetmethode) een constante druk van 3 bar (43psi). Dit is zoals het moet horen, pomp en benzinedrukregelaar zijn goed en werkend. Wanneer ik de retourleiding (na de benzinedrukregelaar dichtknijp, stijgt de brandstofdruk naar 3,5 a 4 bar. Retourslang loslaten is meteen weer 3 bar.
Nacontrole met een stationair draaiende motor geeft 2,5 bar (36psi), met afgekoppelde vaccumslang van de benzinedrukregelaar geeft 3 bar (43psi).
Aan de fysieke brandstoftoevoer moet het niet liggen.
Volgens datalogging bij BTI (tijdens rijden) zijn LMM en Lambadasonde goed, injectoren krijgen 100% open signaal, geen foutmeldingen of lambda lampje.
Vreemd is dat het starten ook net iets langer duurt, verder normaal (slaat na 3sec aan)
Nieuwe onderdelen:
- verdeler, verdelerkap, bougies, kabels
- alle vacuumslangen
- brandstoffilter
- ECT sensor
- Injectorrubbers
- Luchtfilter
- Brandstofrelais door BTI opnieuw gesoldeerd.
- Vliegwielsensor
- Siliconenslangen: Turboinlaat, intercooler, stationairklep
Service:
- gasklephuis en inlaatspruitstuk schoongemaakt, nieuwe pakkingen
- stationairklep schoongemaakt en toerental afgesteld
- injectorreiniger aan tank toegevoegd
- Compressie gemeten, alle cilinders rond 10,75bar
Hulp is ontzettend welkom en de gouden tip wordt zeker beloond!
Dank,
Camiel